Een nieuwe ijshal is ‘het mooiste wat we kunnen bereiken’

Het is alweer twintig jaar geleden dat de voorgangers van Jos Arts en Willem van Vliet begonnen met, zoals ze dat noemen, de eerste beschietingen richting de politiek voor een nieuwe of andere ijsbaan. Over nog eens twee jaar ontvangen Jos, Willem en de andere vrijwillige bestuursleden die als Stichting IJshal Leiden de Ton Menkenhal exploiteren, eindelijk de sleutel van de nieuwe Leidse ijshal De Vliet.

Het zal eenieder die de weerbarstige route naar de nieuwe ijshal heeft gevolgd verbazen, maar Jos en Willem hebben er nooit en te nimmer aan getwijfeld of ‘ie er zou komen. Jos: “Raar misschien, maar we zijn er altijd in blijven geloven.”

44 jaar is de oude Ton Menkenhal nu. De hal waar half Leiden en omgeving op leerde schaatsen en die vele schaatsgrootheden voortbracht en brengt. Die hal vol herinneringen is oud nu. De indeling, het comfort, de schaatsmogelijkheden en vooral ook de energiekosten en de milieuwetgeving maakt de Ton Menkenhal niet meer van deze tijd. En dat weten Jos en Willem al jaren. Daarom begonnen zij met een lobby die de basis heeft gelegd voor wat er volgend jaar gebouwd gaat worden: een combibad met ijshal op de kop van de Churchilllaan.

Beter en veiliger

De opluchting zal groot zijn als de gemeenteraad begin volgend jaar een klap op de gunning geeft. “Het wordt geen officiële langebaanschaatsbaan, maar een ronde van 250 meter. Dat is nog altijd een stuk langer dan wat we nu hebben en vooral heel veel breder. Om precies te zijn twee keer zo breed. Dat is ontzettend belangrijk want dat is zoveel beter en veiliger.  En vergeet de twee ijsvloeren een verdieping lager niet. De kleinste vloer, de ‘krabbelbaan’, heeft de afmetingen van de huidige binnenbaan en is daarmee geschikt voor curling. Ideaal voor kinderen die lekker even willen schaatsen. De grootste vloer is perfect voor shorttrack, ijshockey en kunstschaatsen.”

Vrijwilligers

Willem: “We zijn een onafhankelijk stichting met vrijwilligers. Dat heeft ons veel goodwill opgeleverd. Het is ook uniek dat het kan op deze manier en het geeft heel veel voldoening. Maar aan het einde van de maand moet de huur wel betaald worden. Dus het moet wel goed gebeuren. De nieuwe baan willen we op dezelfde manier gaan exploiteren. Dus als stichting met een bestuur vol vrijwilligers. We hebben op dit moment een man in dienst. Misschien moeten dat dat er twee worden. Er is tenslotte een hoop werk. Rondjes rijden op de Zamboni ijsdweilmachine. Het bestuur, de kassa, receptie, trainers… En we hebben dus een hoop vrijwilligers nodig die zich willen inzetten voor de nieuwe ijshal.”

Immens aanbod

Dat ijshal De Vliet veel sporters gaat trekken staat voor de mannen buiten kijf. Willem: “De huidige hal wordt nagenoeg alle uren benut, er schaatsen hier 27 verenigingen, dus laat staan zo’n mooie nieuwe hal waar het hele seizoen door op geschaatst kan worden.” Het aanbod is immens vult Jos aan. “Sport voor de jeugd, waaronder schoolsport, is goed georganiseerd voor de schaatssport en met vakantieschaatsen jagen we er 1000 kinderen doorheen. Drie weken feest is dat! Dat wordt op zo’n nieuwe baan natuurlijk helemaal fantastisch. En mensen kunnen op de nieuwe baan ook elke dag vrij schaatsen. Dat gaat stormlopen. Ook heel populair en groeiende is shorttrack en ijshockey niet te vergeten. Dat is een echte expatsport in Leiden. En daarvan komen er steeds meer. Langebaan gaat altijd goed in Nederland. En sinds kort zijn we bezig met Bavarian curling. Dat is – zeg maar – curling zonder bezempje. Vorig jaar organiseerden wij dat voor het eerst en hadden we zonder reclame te maken 500 deelnemers! In die nieuwe hal kunnen zij op de krabbelbaan terecht. Dat heeft de afmetingen van een curlingbaan.”

IJskwaliteit

Tot slot de ijskwaliteit. Een onderwerp waar schaatsers uren over kunnen praten. Jos: “We hebben hier al heel goed ijs. Topschaatsers die hier voor het een of ander moeten zijn, maken ons altijd een compliment. Die zijn een soort van verbaasd dat het ijs in een hal als dit, zo goed is. In de nieuwe hal, die ook gesloten is, gaat dat ook wel lukken. Belangrijk is dat de ondergrond van beton is en dat de vloer op de millimeter vlak is want het ijs moet overal even dik zijn. Verschillen in ijsdikte zijn niet goed. Maar als dat in een 40 jaar oude baan lukt gaat dat in de nieuwe hal met de technologie van vandaag, echt wel lukken.

Jos: Het wordt een prachtige baan. “De ligging, aan de uitvalswegen en dichtbij de A4, is perfect. De ijshal wordt spectaculair om te zien. En daarin hebben we fantastische verenigingen, geweldige schaatsers en enthousiaste recreanten. Dat we dat met een nieuwe ijshal kunnen borgen voor de sport, is het mooiste wat we kunnen bereiken.”